Rosenbröd

Jag fick en fråga om jag inte kunde lägga ut receptet på Rosenbrödet som jag bakade föra helgen och självklart kan jag göra det. Blev som nästan allt vitt bröd, torrt ganska så fort igen men det fungerade jättebra att även rosta det.
 
 
Du behöver:
 


50 g jäst
5 dl ljummen mjölk
2 msk olivolja
2 tsk salt
12-13 dl vetemjölspecial
 
Ägg och vallmo
 
Du gör så här:

Smula jästen i en degbunkem, häll över lite av vätskan. Rör om tills jästen har löst sig.. Häll sedan i resterande vätska, mjölk, olivolja och salt medans du rör om. Häll i mjöletså mycket som behövs, det ska bli en smidig deg. Arbeta sedan degen och täck den med plastfolie och låt den jäsa 30-40 minuter.
 
Knåda sedan degen lätt på mjölat bakbord, rulla ut i två delar och dela upp i cirka 10 bitar var. Rulla dem till små bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper,låt jäsa i 30 minuter. Ställ ugnen på 250 grader.  Klipp sedan med en sax ett kryss på toppen på brödet, pensla med uppvispad ägg strö över vallmofrön över bröden  och grädda  dem i mitten på ugnen i cirka 10 minuter.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0