Saffranspremiär

Ikväll fick vi mysigt fika besök så då passade jag på att baka en saffranskaka, väldigt god blev den. Eftersom jag gått ner i tid nu och inte jobbar heltid längre så får jag ju en liten stund med skatterna innan det är dags för middag. Så idag myste vi till här hemma och tände lite ljus, spelade julmusik och bakade. Nu sitter jag i soffan under filten och fryser och snorar lite, vill inte bli sjuk...
 
Men här kommer ett utlovat recept på kakan, ni måste testa...kombinationen saffran och vit choklad var fantastisk.
 
 
 
Saffranskladdkaka med vit choklad & lingongrädde
 
100 g smör
100 g vit choklad
0,5 g saffran (1 påse)
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
 
Lingongrädde
 
2 dl grädde
1 dl lättsockrad lingonsylt
 
Smält smöret tillsammans med chokladen på låg temperatur. Strö i saffran och ställ undan kastrullen. Vispa samtidigt ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. Blanda i smöret och chokladen. Tillsätt sedan vetemjölet och rör om försiktigt. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter. Grädda i 200 grader 15-20 min. (Jag gräddade min i 15 min och skulle nästan kunna haft den lite kortare)
 
 
 
Riktigt uppskattade blev den, Felicia åt fyra bitar =)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0