Bjuda på en kaka...

 
 
 
Jag har ju en alldeles egen nu, och då är det ju såå mycket roligare att baka =)
 
Igår när vi skulle få besök så bakade jag en Silviakaka, var första gången jag gjorde den som en stor kaka, och den blev faktiskt jätte god. Mycket roligare än bara en vanlig sockerkaka. Många har säkert redan receptet men jag tänkte lägga ut det jag använde mig av för en rund springform.

Silviakaka

2 ägg
2 dl socker
1 dl vatten
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
 
Glasyr

100 g smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
kokos
 
Vispa ägg och socker riktigt poröst, blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten. Häll i vattnet och rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord form med löstagbar botten. Ställ in i ugnen i 175 grader, i 30 minuter. (nedre delen av ugnen)
Glasyren:
Smält smör i en kastrull, häll i socker och vaniljsocker. Vispa ner äggulan försiktigt. Låt glasyren svalna lite och bred den över den avsvalnade kakan. Strö över kokos.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen

Silviakaka är så gott :D Perfekt att bjuda på!

Svar: Jaa verkligen perfekt! =)
Anna

2012-08-13 @ 10:52:17
URL: http://fikamed.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0