Otroligt god saffranskaka

Igårkväll skulle min pappa komma hit med ett litet paket till Valter och då tog jag och bakade Leilas goda saffranskaka, såå god och saftig. Klart den bästa saffranskaka jag har ätit =) Väldigt enkel att göra också så vill man inte baka lussebullar till första advent så är denna ett väldigt bra alternativ. Hittade inte min "riktiga" sockerkaksform och tror att den blir kanske liite godare i en sån =)
 
 
 
Lelias saffranskaka
 

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
0,5 g saffran
1 msk ljus rom
 
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Koka upp mjölken tillsammans med saffranet.
4. Smält smöret och rör ner mjölken, blanda det sedan med äggsmeten.
5. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner i smeten.
6. Smörj en sockerkaksform och bröa den med kokosflingor. Fyll med smeten.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma K

Testar baka den nu på fritid på morgonen.. Har dock ingen rom här :)

Svar: Härligt, den blir säkert väldigt god då med ;)
Anna

2012-11-30 @ 07:30:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0