Godaste saffransbullarna!

 
 
Jag fick förfrågan om jag kunde lägga ut receptet på Saffransbullarna jag bakade häromdagen, så här kommer det, ni måste prova det om ni vill ha riktigt goda och saftiga bullar =)
 
125 g smör
5 dl mjölk
50 jäst för söta degar
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 g saffran, mortla med lite strösocker
15 dl vetemjöl
 
Fyllning:
200 g rumstempererat smör
1 dl socker
150 g mandelmassa
1 msk vaniljsocker
 
1 ägg till pensling
pärlsocker
 
Smält smöret och häll i mjölken. Värm detta till 37 grader och sedan blandar du i saffran. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med en liten mängd av detspadet. Tillsätt resten av degspadet, sockret, saltet och det mesta av vetemjölet. Arbeta samman detta till en smidig deg. Låt degen jäsa ca 40 min under bakduk.
 
Rör ihop ingredienserna till fyllningen med elvisp. Dela degen i två delar och kavla ut till en rektangulär kaka. Bred på hälften av fyllningen och önskar du russin strör du det utmed den långsida som du börjar rulla ifrån. Rulla ihop degen och skär den i bitar och lägg dom i formar. Låt bullarna jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla dessa med ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 250 grader, ca 8 minuter.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0